Algorytm Instagrama – jak on w ogóle działa?

Czy kiedykolwiek zastanawiałaś się jak to się dzieję, że zdjęcia danej osoby pokazują Ci się częściej? A może szukając przepisów na fajną dietę, Twój instagram w wyszukiwarce pokazywał Ci pyszne i piękne potrawy? Otóż Instagram wie co lubisz, kogo obserwujesz i nawet wie co nowego Ci podpowiedzieć, żebyś była zadowolona!

Twój feed na Instagramie nie jest oparty jedynie na tym kogo śledzisz, ale także na tym, co i kogo lubisz. Przez śledzenie Twoich poprzednich zachowań jest tworzony unikalny kanał dedykowany tylko Tobie. Nawet jeśli obserwujesz te same konta co Twój znajomy, to otrzymacie zupełnie inny feed, który jest oparty na interakcji z tymi kontami. Co to dokładnie oznacza? Otóż jeśli jesteś ogromną fanka np jakiegoś zespołu rockowego i lubisz wszystkie ich posty, a nawet posty, które ktoś dodaje na ich temat to te posty będziesz widywała na samej górze Twojej tablicy. Głównym celem Instagrama jest to, żeby pomóc Ci widzieć content „Twoich przyjaciół i rodziny” dlatego właśnie chronologia przestała się tutaj liczyć. Aktualnie możesz widzieć na samej górze post, który pojawił się np 2 dni temu niż ten, który ktoś z osób, które obserwujesz dodał 3 sekundy wcześniej. Ale czy członkowie Twojego ulubionego zespołu to Twoja rodzina? Na jakiej podstawie więc Istagram wybiera naszych przyjaciół i najbliższych?

Algorytm stara się przewidzieć, jakie zdjęcia i filmy są dla Ciebie najważniejsze i wykorzystuje do tego trzy czynniki: zainteresowania, związki i aktualność posta.

#1 Zainteresowanie czyli jak bardzo nowy post będzie Cię obchodził?

Im bardziej Instagram uzna, że dany post Ci się spodoba i go polubisz, tym wyżej pojawi się on na Twojej tablicy. Jest to oparte na Twoim wcześniejszym zachowaniu dotyczących podobnych postów. Jeśli raz polubiłaś wideo o szczeniakach to w sekcji wyszukiwania na Instagramie pojawią się filmiki o małych, słodkich pieskach. Gdy ktoś z Twoich znajomych udostępni podobny post to masz to jak w banku, że pojawi się na samej górze na twoim fee’dzie.

#2 Związki czyli jak dobrze znasz tą osobę?

Znów wszystko kręci się wokół tego samego. Jeśli dużo komentujesz czyjeś zdjęcia, zostawiasz serduszka, a nawet zostałaś oznaczona na jakimś zdjęciu tej osoby to znaczy, że należycie do kategorii „przyjaciele i znajomi”.

Porada: Możesz spróbować nakłonić swoich obserwatorów do oznaczania Cie na zdjęciu czy w postach. Być może to zwiększy Waszą relację i zaczniesz częściej pojawiać się na ich tablicy? Jeśli spróbowałaś to daj znać jak działa!

#3 Aktualnośc posta czyli jak dawno został on opublikowany?

Jak na pewno wiesz na Instagramie od zeszłego roku brak już chronologicznego układu na Twojej tablicy. Możesz zobaczyć post, który był opublikowany np wczoraj a dopiero później ten sprzed 3 godzin. Algorytm pokazuje posty, które polubisz z największym prawdopodobieństwem, ale te, które zostały opublikowane stosunkowo niedawno. Skracając nie powinnaś widywać postów sprzed tygodnia czy jeszcze późniejszych.

Inne czynniki wpływające na algorytm:

# Częstotliwość czyli jak często korzystasz z Instagrama?

Jeśli otwierasz aplikację często to Twój kanał będzie wyglądał bardziej „chronologicznie”. Dzieje się tak ponieważ Instagram próbuje pokazać Ci najlepsze posty od Twojej ostatniej wizyty. Jeśli rzadziej sięgasz do aplikacji to posty będą posortowane według tego, co najbardziej może Ci się spodobać i nie będą one już takie chronologiczne.

# Obserwowanie czyli ile osób sledzisz?

Jeśli obserwujesz sporą grupę osób to jest więcej opcji do wyboru co Instagram może Ci zaproponować najpierw, ale też jest większe prawdopodobieństwo, że nie zobaczysz wszystkich ciekawych wpisów. Możesz oczywiście zignorować dane konto na Instagramie, czyli jego posty i relacje w ogóle nie będą Ci się pokazywały, ale jaki jest wtedy sens obserwować dana osobę?

Odnosząc się do instatestu jaki zrobiłam na stories (zerknij na moje zapisane relacje tutaj) warto wyjaśnić jeszcze parę kwestii. Pojawiło się pytanie odnośnie przełączenia na konto firmowe i czy przez to tracimy zasięgi? Otóż nic takiego nie ma miejsca. Instgram nie zapewnia dodatkowych zasięgów na kontach osobistych czy firmowych, więc zmiana formy konta nic nie zmieni w zasięgach. Także nie ma to znaczenia jaką długość komentarza dodasz i czy będzie to emoji. Nie ma takich statystyk, które mówią, że liczba słów jest ważna. Instagram także zapewnia, że nie ukrywa postów na swoim kanale i zobaczysz wszystko jeśli będziesz przewijać do skutku ;).

Pytanie, które może Cię zainteresować to czy publikując film lub korzystając z nowości Instagrama wzmocni to Twoje zasięgi? Odpowiedź brzmi: już nie. Mogło tak się dziać w przeszłości natomiast na dzień dzisiejszy nie ma to już miejsca. Kiedy filmy było nowością na Instagramie to mogło się tak dziać, że profile z filmami były faworyzowane. Aktualnie jeśli nie oglądasz filmików na Instagramie to on nie będzie Ci takich proponował.

Daj znać czy ten artykuł choć trochę rozjaśnił Ci sposób w jaki działa algorytm?

Dodaj komentarz